Zomerwarmte

Bij temperaturen boven de 25 graden Celsius is het van belang een aantal zaken goed in de gaten te houden.

Oververhitting

Oververhitting wordt veroorzaakt doordat:

• het hok direct in de zon staat
  • er slechte ventilatie is in het hok
  • er onvoldoende vers drinkwater is

Oververhitting kan dodelijk zijn. Konijnen zijn zelf niet in staat hun warmte kwijt te raken.
Zorg dat het hok in de schaduw staat, goed geventileerd is en ververs iedere dag het drinkwater.

Myiasis of Vliegenlarfziekte

Als het konijn een natte achterkant heeft doordat hij nogal eens in zijn eigen urine moet zitten of diarree heeft, komen er vliegen op de geur af.

Vliegen leggen eitjes in de natte haren rond de bevuilde staart en rond het poeperdje van het konijn. Uit die eitjes komen maden (vliegenlarven).
De maden eten zich een weg naar binnen en kunnen een enorme schade bij het konijn aanrichten. Dat is niet alleen een naar gezicht maar het is ook uiterst pijnlijk en zelfs levensbedreigend voor het konijn.

Wat u moet doen om Myiasis (vliegenlarfziekte) te voorkomen

• Dagelijks de achterkant en onderkant van het konijn controleren
    Als er natte ontalsting aan de haren geplakt zit moet het konijn goed schoongemaakt en gewassen worden.
  • Haal elke dag de keutels en de urineplekken uit het hok en strooi droge bodembedekking bij
  • Verschoon het hok regelmatig helemaal

Nomyiasis-spray

Er bestaat een uitstekende spray Nomyiasis tegen de Myiasisziekte. De spray is bij ons verkrijgbaar.