Gesloten wegens vakantie

De praktijk is in week 33 (12 t/m 17 augustus) gesloten.

Voor verdere details zie de (aankomende) Nieuwsflits die u per e-mail ontvangt.

De ziekte brucellose aangetroffen bij in Nederland geboren honden

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft voor het eerst de bacterie Brucella canis aangetroffen bij in Nederland geboren honden.
De bacterie veroorzaakt de ziekte brucellose. In theorie kan deze ziekte ook overgaan op mensen, al is die kans erg klein.

Alle dierenartsen in Nederland hebben een nieuwsbrief ontvangen waarin de NVWA de beroepsgroep oproept alert te zijn op het opduiken van deze hondenziekte.
De belangrijkste symptomen zijn ernstige rug- en nekpijn. Ook kan de bacterie leiden tot onvruchtbaarheid, dood- of zwak geboren pups en moeilijkheden bij plassen en poepen.

Bij mensen uit de ziekte zich anders: meestal is er sprake van langdurige koorts. Vaak komen daar klachten bij als hoofdpijn, vermoeidheid, lusteloosheid, zweten en gewrichtsklachten.
Brucellose is met antibiotica te behandelen, maar als dat niet tijdig gebeurt, kan een chronisch ziektebeeld ontstaan.
Het risico dat Nederlanders de ziekte krijgen van hun hond is evenwel heel klein, meldt de NVWA
Tot op heden zijn er geen meldingen van besmetting bij mensen in Nederland, ook niet bij mensen die intensief contact hadden met besmette honden.

Russische import

De NVWA kwam de hondenziekte op het spoor toen een dierenarts onlangs een uit Rusland geïmporteerde hond met ernstige rugklachten onderzocht.
Na bloedonderzoek bleek het dier geïnfecteerd te zijn met Brucella canis. De hond was eigendom van een Nederlandse fokker met meerdere rassen. De NVWA heeft alle aanwezige honden op de fokkerij onderzocht. Honden van verschillende rassen en geslachten bleken de bacterie te hebben. Dat gold ook voor sommige nakomelingen van deze honden. Alle geïnfecteerde honden zijn, na advies van deskundigen en NVWA en in overleg met de houder, geëuthanaseerd.

Uit de Volkskrant van 8 mei 2019

Mogelijke toename hondenziekte

De uiterst besmettelijke ziekte van Carré (hondenziekte) is bij een aantal vossen in Duitsland aangetroffen.
Ook in Nederland (Limburg) bestaat er een vermoeden dat hondenziekte voorkomt bij vossen. De ziekte kan worden overgebracht op honden.
Honden die besmet worden en niet tegen hondenziekte ingeënt zijn lopen een groot risico aan deze ziekte te overlijden.

Als uw hond jaarlijks ingeënt wordt dan is hij ingeënt tegen de hondenziekte (ziekte van Carré) en heeft hij voldoende bescherming. Zo niet laat hem dan snel inenten!
Als u twijfelt neem dan even contact met onze praktijk op (033-4806807).

Op zaterdag een inloopspreekuur

Als service voor onze patiënten houden wij elke zaterdag van 16:00 - 17:00 uur een spreekuur voor dringende gevallen die niet tot maandag kunnen wachten.
U hoeft geen afspraak te maken, het is een inloopspreekuur. Telefonisch zijn wij dan niet bereikbaar.

Brexit

Door de Brexit zullen de regels omtrent vaccinatie zeker veranderen. Als er na 29 maart een harde Brexit komt kunnen aan de heenreis naar het VK en de terugreis naar Europa aanvullende eisen w.b. vaccinatie gesteld gaan worden.
Als u in 2019 met uw huisdier naar het VK wilt gaan of dieren vanuit het VK in Europa wilt importeren is het belangrijk dat u zich op de hoogte stelt van de laatste eisen.
Op de site van het LICG kunt u daar de laatste informatie over vinden:

LICG-info over vaccinatie-eisen na een Brexit