De ziekte brucellose aangetroffen bij in Nederland geboren honden

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft voor het eerst de bacterie Brucella canis aangetroffen bij in Nederland geboren honden.
De bacterie veroorzaakt de ziekte brucellose. In theorie kan deze ziekte ook overgaan op mensen, al is die kans erg klein.

Alle dierenartsen in Nederland hebben een nieuwsbrief ontvangen waarin de NVWA de beroepsgroep oproept alert te zijn op het opduiken van deze hondenziekte.
De belangrijkste symptomen zijn ernstige rug- en nekpijn. Ook kan de bacterie leiden tot onvruchtbaarheid, dood- of zwak geboren pups en moeilijkheden bij plassen en poepen.

Bij mensen uit de ziekte zich anders: meestal is er sprake van langdurige koorts. Vaak komen daar klachten bij als hoofdpijn, vermoeidheid, lusteloosheid, zweten en gewrichtsklachten.
Brucellose is met antibiotica te behandelen, maar als dat niet tijdig gebeurt, kan een chronisch ziektebeeld ontstaan.
Het risico dat Nederlanders de ziekte krijgen van hun hond is evenwel heel klein, meldt de NVWA
Tot op heden zijn er geen meldingen van besmetting bij mensen in Nederland, ook niet bij mensen die intensief contact hadden met besmette honden.

Russische import

De NVWA kwam de hondenziekte op het spoor toen een dierenarts onlangs een uit Rusland geïmporteerde hond met ernstige rugklachten onderzocht.
Na bloedonderzoek bleek het dier geïnfecteerd te zijn met Brucella canis. De hond was eigendom van een Nederlandse fokker met meerdere rassen. De NVWA heeft alle aanwezige honden op de fokkerij onderzocht. Honden van verschillende rassen en geslachten bleken de bacterie te hebben. Dat gold ook voor sommige nakomelingen van deze honden. Alle geïnfecteerde honden zijn, na advies van deskundigen en NVWA en in overleg met de houder, geëuthanaseerd.

Uit de Volkskrant van 8 mei 2019